הסכם חיים משותפים

ההלכה היהודית אינה מכירה בחיים משותפים שאינם במסגרת נישואין, בתקופה המודרנית חלק מהזוגות מחליטים שלא להתחתן ע"פ ההלכה ולחיות חיים זוגיים מלאים כולל הבאת ילדים לעולם וגידולם בתא משפחתי ברור. במקרה כזה רצוי מאוד לערוך הסכם חיים משותפים עליו חתומים שני הצדדים, כאשר השימוש העיקרי הנעשה בו הינו מול המערכת המשפטית שתפקידה לתת רשת בטחון לתא המשפחתי ולהחלטת הזוג גם במקרה של גירושין.

"סיבוב שני" – בדרך כלל כניסה למערכת יחסים בפעם שנייה (או יותר) מאופיינת בקשר זוגי שלא מעוגן בנישואין פורמאליים ומוגדים כיחסי "ידועים בציבור". בעת ניהול חיים משותפים ללא נישואין לסכם את התנאים לקשר הזוגי ולחתום מבעוד מועד על הסכם חיים משותפים (או הסכם ממון) .

תפקידו של ההסכם לבצע הסדרה למצב שבו מערכת היחסים עולה על שרטון ורוצים להיפרד (לפחות אחד הצדדים), כיום זוגות רבים מעלים בכתב את כל התנאים, הדרישות וההסכמות ברוח הזמן ובהתאמה לחייהם האישיים בכניסה למוסד המשפחה.

היתרון של הסכם חיים משותפים אשר קובע מראש ומעגן את רוב הנושאים הרלוונטיים בנוגע לתא המשפחתי (נושאי רכוש, טיפול בילדים, מזונות ובעיקר את מנגנון הפרידה) הינו שההסכם מייתר את הצורך להתדיינות משפטית עתידית בבית המשפט, לאור העובדה שכל הנושאים כבר סוכמו בעבר (כשהמצב היה טוב ויציב תוך התחשבת הדדית של אחד בצרכים של השני)  בדרך של הסכמה והבנה משותפת. בשונה ממצב שבו בני זוג מנסים להגיע להסכמות בזמן משבר ביחסים ופועלים מתוך אמוציות ולעיתים אף מתוך רצון לנקמנות, התנהגות שגורמת לתהליך משפטי ארוך, יקר ופוגע (לעיתם לא מבוטלות על חשבון הילדים והסביבה).

אז מה עושים ?

בתחילה שני בני הזוג צריכים לסכם בניהם את סוגיית הרכוש עימו הגיעו לקשר (בעיקר במערכת יחסים של שנייה כל צד מגיע עם רכוש שצבר טרם בקשר הזוגי), כלומר האם מדובר ברכוש משותף, פרטני או כל הסדר ביניים אחר בנוסף עליהם להחליט מה דינו של רכוש שייצבר מעתה ואילך בתקופת הזוגיות המשותפת, בד"כ בני זוג מסכמים כי הרכוש טרם הזוגיות לא יכנס תחת הגדרת רכוש משותף וכל צד יהיה הבעלים של רכוש זה, בנוגע לרכוש שייצבר במהלך החיים המשותפים והמשמעות במקרה פרידה / פטירה יש לקבוע באופן פרטני ע"פ רצון הצדדים. 

בעת ניסוח הסכם חיים משותפים יש להתייחס גם לנושאי זכויות סוציאליות, לדוגמא: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות תגמולים וכן על נושאי מתנות וירושות שיתקבלו במהלך החיים המשותפים.

במידה והזוג עובר להתגורר יחד בנכס השייך לאחד מבני הזוג יש להתייחס לכך באופן פרטני בהסכם, יש להגדיר באופן ברור למי שייך הנכס במהלך החיים ולמי יהיו זכויות עליו במקרה של פרידה / פטירה, ניתן לייצר מנגנון בו הדירה נשארת בבעלות היורש החוקי אך בן הזוג יכול להמשיך להתגורר בנכס כל ימי חייו. יש לייחס סעיף בהסכם שמתייחס לפינוי הדירה במצב של פרידה ולהגדיר מנגנון מסודר ותיחום מסגרת זמן.

אישור ההסכם בבית משפט:

לגבי בני זוג שלא נישאו וגם לא מתכוונים להינשא בעתיד חתימת ההסכם מספיקה ע"מ לתת לו גושפנקא משפטית. למרות האמור, מומלץ שעורך דין מהתחום יעבור עליו, יבהיר לשני הצדדים את המשמעויות ויאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה ע"מ לתת לו תוקף של פסק דין. המעמד בו עורך הדין שניסח את ההסכם מסביר ומבהיר את המשמעויות הינו מעמד חשוב, קיום המעמד יקשה לתקוף את ההסכם מבחינה משפטית בעתיד.

ישנה חשיבות להתייחסות רחבה ורצינית בעת יצירת ההסכם, במידה וההסכם יבוצע באופן מרושל / חלקי מבלי להקיף את כל הסוגיות שדורשות ליבון עלולה להיות לכך השלכה ונזק עתידי. שינויים ותוספות עתידיים הינם מהלך קשה ולעיתים על סף בלתי אפשרי בשל הקושי של בני זוג להסכים על דברים הנוגדים את האינטרסים האישיים שלהם.

לעיתם קרובות, עריכת הסכם בשלב מאוחר של הזוגיות הינה תוצאה של מחלוקת ואי הסכמה שהתגלתה במהלך החיים המשותפים.  בשלב זה יש צד אחד שמעוניין מול צד שני שמתנגד. יש להפנים כי "הסכם חיים משותפים" הינו מסמך החוקי אליו כפופים שני בני הזוג.

הסכם חיים משותפים לזוגות חד מיניים:

עבור זוגות חד מיניים, זו היא למעשה הדרך המשפטית היחידה, הפתוחה כיום בפניהם, בה ניתן לעגן את הקשר ביניהם ולהגן על זכויותיהם וחובותיהם כבני זוג וכמשפחה. למרות שבית המשפט לענייני משפחה אישר מספר הסכמים לחיים משותפים בין בני זוג מאותו המין, טרם נקבעה הלכה מנחה על ידי בית המשפט העליון.

למרות שהסכם חיים משותפים לא נשמע כמו אירוע רומנטי, דווקא בגלל שהחוק במדינת ישראל לא מכיר בזוגות חד-מיניים חשוב לערוך הסכם כזה. בכתיבת הסכם זה למעשה הזוג לוקח אחריות על עתידו ולא משאיר את הנושא פתוח לפרשנות עתידית של בתי משפט, בזמן שהזוגיות מתנהלת כשורה משמש ההסכם ככלי להוכחת הזוגיות כלפי הממסד, לדוגמא הטבות מהעבודה של בן הזוג, קבלת משכנתא א קבלת הנחה בחבילת משפחה ע"י חברות התקשורת.

בעת משבר כשהזוגיות עולה על שרטון והתא המשפחתי מתפורר יש חשיבות אחרת להסכם, למעשה ההסכם קובע את הזכויות והחובות של הצדדים כולל החלטות בעלות משמעות כבדה כגון: סוגיות רכוש, נכסים, מתנות, ירושות או לזוגות שהביאו צאצאים לעולם יש בהסכם גם התייחסות מקיפה להורות המשותפת. במדינת ישראל בה לרבנות יש כוח אזרחי ופולטי רב הזוגיות האלטרנטיבית אינה ממוסדת באופן פורמאלי, ההלכות בנושא מתפתחות בצעדים מדודים, עריכת הסכם חיים משותפים הינה עניין רצינ ובעל משמעות רחבה בהווה ובעתיד. לאור האמור, ממליצה להסתייע בעורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה.