החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה – ביום 08/12/2014 התקבל בכנסת החוק להסדר התדיינויות במשפחה (הוראת שעה), התשע"ה-2014 (להלן: החוק). החוק נכנס לתוקפו ביום 17/07/2016 , כהוראת שעה שתוקפה יפה לשלוש שנים למן מועד תחולתה.

מטרתו של חוק זה לסייע לבני זוג שעומדים לפני גירושין ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד.

חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה
חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה

המשמעות המעשית של החוק מחייבת את הצדדים לסכסוך בענייני משפחה להשתתף בהליך הידברותי ביחידת הסיוע שליד בתי המשפט לענייני משפחה או בתי הדין הדתיים טרם שיוכלו להזדקק להליכים המשפטיים הקלאסיים המקובלים.

יוזמת החוק הינה ח"כ מירב מיכאלי ובבסיס החוק היה מונח רעיון מבורך – הפחתת המלחמות בין מתגרשים ומתן האפשרות לסיים את החיים המשותפים בדרכי שלום ונועם.

הפרקטיקה שנגזרת מהחוק מייצרת מצב שאין אפשרות לפתוח בהליכים מלבד הגשת בקשה ליישוב סכסוך. בניגוד לעבר, בהליכים בין בני זוג, לא ניתן לרוץ ("מרוץ סמכויות") ולהגיש תביעות כפי שהיה נהוג טרם החל החוק.

מה קורה בפועל ביחידת הסיוע?

פגישת מידע, היכרות ותיאום: במועד הגשת הבקשה ליישוב סכסוך, מקבלים הצדדים לסכסוך מועד לפגישת מהו"ת בה יפגשו עם עו"ס. בפגישה יוסבר לצדדים המשך התהליך וכל צד יביע דעתו האם להמשיך בהליך דרך יח' הסיוע או להגיש תביעות.

פגישות גישור: במידה והצדדים מחליטים להמשיך בהליך של גישור, יתקיימו עד 3 פגישות נוספות יחד עם ה-עו"ס ועו"ד מטעם המדינה. בפגישות ינסו להביא את הצדדים לכריתת הסכם מגבש.

המשך הליכים בביהמ"ש או בביה"ד: לאחר תהליך הגישור ובמידה והצדדים לא הגיעו להסכמה, יחידת הסיוע תודיע לביהמ"ש או לביה"ד כי הצדדים אינם מוכנים להמשיך בהליך של גישור. ביהמ"ש/ביה"ד יודיעו על סגירת התיק יישוב הסכסוך ומרגע סגירת התיק, הצד אשר פתח בבקשה ליישוב סכסוך רשאי להגיש תביעותיו לביהמ"ש/ביה"ד תוך 15 יום. לאחר 15 רשאי הצד השני להגיש תביעותיו.

האם החוק החדש עצר או סיים את "מרוץ הסמכויות" שהיה קיים משך שנים ארוכות? התשובה הפשוטה היא לא. מרוץ הסמכויות לא השתנה מהותית, הבקשה ליישוב סכסוך מוגשת על ידי מי מהצדדים. זו רק תחילת הדרך. הצד שכנגד אינו יודע בוודאות אם הערכאה אליה הוגשה הבקשה תהא זו אשר בה יתנהלו ענייני הצדדים בהמשך.

השאלה האחרונה האם נדרש עורך דין לתהליך?

ברמה הבסיסית אין חובה, אך ההמלצה שלי שכדאי לקבל ייעוץ משפטי טוב, זו תקופה מבלבלת ומלחיצה ועורך דין אשר יכול לתת לכם תשובות על שאלותיכם, להסביר לכם את מצבכם והיכן אתם עומדים, ולפרוש בפניכם את כל האפשרויות כדי לתכנן את המהלכים שלכם קדימה יסייע להוריד את חוסר הוודאות והלחץ שמגיע עמו. גם בשלב הבא, כאשר אתם שוכרים את שרותי על מנת ללוות אתכם בתהליך המורכב, אני נמצאת שם עבורכם לכל שאלה שמתעוררת, וכדי לעשות סדר בהתלבטויות. אין ספק שאתם נכנסים לתהליך מטלטל מבחינה נפשית.